Dieta oraz naturalne składniki wspomagające ochronę przed UV

Ochronę zewnętrzną skóry przed promieniami UV zapewniają produkty kosmetyczne zawierające filtry fizyczne, chemiczne oraz naturalne. Odrębną grupę środków ochrony przeciwsłonecznej stanowią związki wychwytujące wolne rodniki należą do nich: witamina E (α – tokoferol); tokotrienole β, γ, δ; β-karoten; flawonoidy (kwercetyna); ubichinon i wyciągi roślinne. Aby zmniejszyć ryzyko oparzeń słonecznych można również wprowadzić proste zasady żywieniowe.


Przed okresem letnim polecam odpowiednio przygotować skórę wzbogacając swoją dietę w β-karoten. Jest on naturalnym filtrem, który nada skórze ładny kolor zanim jeszcze się opalimy. Jego bogate źródła znajdziemy między innymi w marchwi (najwięcej w świeżo wyciśniętym soku), dyni, pomidorach, morelach, brzoskwiniach, czerwonej papryce, mango a także w zielonych warzywach typu pietruszka, jarmuż, szpinak, boćwina, szczaw, szczypiorek, koper.


Do środków ochrony przeciwsłonecznej należą produkty bogate w witaminę E. Najlepszym źródłem α – tokoferolu w diecie są oleje roślinne, pieczywo razowe, kiełki zbóż, mleko, jaja i warzywa liściaste.


W jadłospisie wspomagającym ochronę przed UV, nie powinno zabraknąć wyrobów z pełnego ziarna zawierających większe ilości ubichinonów niż wypieki z białej mąki. Szczególnie bogate w  koenzym Q10 są ziarna zbóż i otręby a także mięso (serca, nerki) i ryby. Wśród warzyw na czele są szpinak i brokuły do sałatek warto zastosować olej rzepakowy.


Flawonoidy zdołają pochłaniać promienie UV, działając jak wewnętrzny filtr w skórze. Kwercetyna występuje powszechnie w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego, takich jak herbata, soki owocowe, wino, miód. Bogatym jej źródłem są także owoce (jabłka, borówka czernica, czarna porzeczka, pomarańcze), warzywa (cebula, brokuły, szpinak, kapusta), rośliny zielne (skrzyp, ruta, dziurawiec, rumianek) oraz kwiaty (głóg, kasztanowiec, czarny bez).


Na szczególną uwagę zasługuje olej z pestek malin. Z uwagi na duże ilości tokoferolu i karotenoidów, jest on uznawany za dobry naturalny filtr przeciwsłoneczny. Zmniejsza skutki promieniowania słonecznego, łagodzi podrażnienia, co wspomaga szybszą regenerację naskórka. Wykorzystywany w preparatach przeciwsłonecznych, dzięki swojej zdolności do absorpcji promieniowania w zakresie UV – B i UV – C. Współczynnik ochrony przeciwsłonecznej SPF (ang. sun protection factor) nie jest dokładnie znany, waha się w granicach od 28 do 50. Dzięki obecności witaminy A ma on znacznie lepsze zdolności do ochrony skóry przed promieniowaniem słonecznym niż pozostałe oleje.


Naturalnym filtrem posiadającym zdolność odbijania promieniowania UV jest również olej z rokitnika zawierający β-karoten, flawonoidy a także witaminę E. Można go stosować zewnętrznie do smarowania skóry lub przyjmować 1 – 1,5 g oleju rokitnikowego dziennie w kapsułkach. 


W doskonałej słonecznej diecie pamiętajmy o wypijaniu dużej ilość wody np. z sokiem z rokitnika, która ugasi pragnienie a też ochroni nas od wewnątrz. Nie powinno też w niej zabraknąć ryb bogatych w kwasy omega-3, oliwy i orzechów. Dzięki nim nasze włosy, skóra i paznokcie nie będą wysuszone i matowe. 


Pozdrawiam ciepło 🙂

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *