Truskawka i jej działanie lecznicze

Truskawka i jej działanie lecznicze

Truskawka jako gatunek nie jest dziełem natury, powstała z poziomki.
To jeden z pierwszych owoców, pojawiających się na wiosnę i idealnie nadający się do oczyszczenia organizmu po zimie. Łatwa w przygotowaniu na surowo, zachowuje swoje właściwości również po zamrożeniu. Poza wyjątkowym smakiem, niską kalorycznością (33 kcal na 100 g produktu), niskim indeksem glikemicznym, zawartością błonnika dającego poczucie sytości, odznacza się działaniem leczniczym.

Porcja 100 g truskawek zawiera sporo witaminy C – 1 szklanka truskawek dostarcza 82 mg witaminy C, co stanowi 120 % dziennego zapotrzebowania u dorosłych. Witamina ta:

  • jako przeciwutleniacz zapobiega utlenianiu frakcji LDL cholesterolu, co korzystnie wpływa na naczynia krwionośne i zapobiega powstawaniu miażdżycy. Aby uzyskać wystarczające efekty antyoksydacyjne i zahamować szkodliwe działanie LDL, wystarczająca jest dawka witaminy C to 160 mg na dzień;
  • jest stosowana w astmie, zapaleniach, zakażeniach, zaćmie, zaburzeniach rytmu serca;
  • zmniejsza lepkość nasienia, chroniąc plemniki przed atakami wolnych rodników (plemniki są powleczone substancją nazywaną „naturalną aglutyniną nasienia”, która pełni funkcję ochronną. Jeśli jednak substancja ta ulegnie oksydacji, zaczynają się one zlepiać i nie mogą
    się swobodnie poruszać ). Spożywanie truskawek w ilości 340 g dziennie to wystarczająca ilość dla odżywienia i ożywienia nasienia.

Dzięki zawartości kwasu elagowego, spożywanie truskawek sprzyja działaniu przeciwnowotworowemu. Antyoksydant ten:

  • wspiera układ odpornościowy ;
  • przeciwdziała substancjom rakotwórczym
    Truskawki mogą neutralizować rakotwórcze działanie nitrozoamin, które zawarte są w produktach przetworzonych termicznie.

Owoce te zawierają flawonoidy tj. antocyjany, katechiny, kwercetyna oraz kemferol, również będące przeciwutleniaczami.
Do ciekawych wniosków doszli naukowcy z Salk Institute for Biological Science w San Diego. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, że flawonoidy pomagają zmniejszyć powikłania towarzyszące cukrzycy typu 1 (zmniejszają nefropatię oraz ryzyko wystąpienia retinopatii, neuropatii). Podobno, zjedzenie 37 truskawek dziennie mogłoby uwolnić cukrzyków od wizyt u wielu specjalistów: neurologa, endokrynologa a nawet onkologa.

Truskawki są także źródłem witamin B, E i A – karoten bierze udział w procesie widzenia oraz ma wpływ na prawidłowy wzrost dzieci.
Wraz z nimi dostarczamy żelaza – chroniącego przed anemią a także wapnia i fosforu, wzmacniających kości .
Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne przyspieszają przemianę materii. Korzystnie wpływają na pracę śledziony i trzustki.

Warto wspomnieć o możliwości wykorzystania truskawek w kosmetyce. Przygotowane z nich maseczki mają działanie przeciwtrądzikowe a także łagodzące egzemę i poparzenia słoneczne.

Oprócz popularnego owocu, liście truskawki wykorzystane w odpowiedni sposób, mogą przyczynić się do poprawy naszego zdrowia. Są one bogate w garbniki, sole mineralne oraz kwasy organiczne.

Napar z liści zalecany jest w przypadku biegunki, zapalenia okrężnicy czy krwawienia z kobiecych dróg rodnych. Odwar z liści można stosować w kamicy nerkowej, a ususzone i utarte na proszek jako okłady na poparzenia.

Mindell E: Żywność jako lekarstwo. Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa 1996: 27, 169 Carper J: Żywność – twój cudowny lek. Wydawnictwo Hannah Publishing LTD, Londyn 1995: 385, 386, 426, 433, 456. 10 Szustakowska-Chojnacka M: 100 roślin w Twojej kuchni. PZWL, Warszawa 2007: 134. Bielowski A: Owoce, które leczą. Wydawnictwo diecezjalne i drukarnia w Sandomierzu 2010: 143

Dodaj komentarz